Jongkang-jongkit study dan........

Pernahkan anda bermain perasaan tarik tali dengan Allah SWT ? Gelora jiwa para 'amilin (penggerak) islam yg bergelar MAHASISWA. Perasaan bebelah bahagi antara study dan ibadah. Sebagai contoh, sewaktu melakukan gerak kerja Islam, tiba-tiba terdetik dihati, study banyak lagi yang tak tercover, terdetik dihati assigment banyak lagi tak siap ! Itulah maksudnya, tarik tali dengan Allah. Ada lagi keraguan dlm hati seolah-olah tidak yakin dengan janji Allah. Ingatlah bahawa


"Sesiapa yang menolong agama Allah, nescaya Allah akan menolong dan meneguhkan kedudukanmu"

Dikupas dari buku Detik-detik Hidupku karangan As-Syahid Iman Hassan al-Banna, Beliau merupakan seorang yang terbaik! Terbaik! Dia ingin mempertahankan prestasi terbaik untuk Islam, disudut lain beliau tidak mengejar dunia, tidak bersaing untuk berasa hebat. Dia hanya mahu memberikan yang terbaik sebagai hamba Allah. Beliau pernah bertanya kpd Allah,

"ya Allah, kenapa Engkau mentakdirkan prestasi yang terbaik buat temanku? Apakah temanku itu mempunyai alasan yang kuat sehingga Engkau menolongnya? Aku mempunyai impian yang besar untuk-Mu, maka aku mohon aku terus berjaya"

Ada satu kisah yang mana ada seorang sahabat ini yang dijamin masuk syurga apabila ditanya tentang prinsip hidupnya, dia menjawab:
Aku tidak suka membandingkan-bandingkan apa yang Allah berikan kepada hamba-hambaNya. Aku yakin Allah Maha Baik dan menjamin kebaikan untuk diriku ketika senang dan susah. Aku akan tetap redha kepada Allah dalam situasi apa pun. Aku akan tetap bersaksi bahawa Allah adalah Rabb yang maha Esa, meskipun gunung-gunung harta itu milikku atau aku tidak punyai harta sedikit pun.

Begitulah hebatnya kebergantungan seorang mujahid Islam yang akhir hidupnya mati sebagai as-syuhada, kata Saidina Umar.

TEGAKKAN ISLAM DALAM DIRIMU, NECSAYA ISLAM TERTEGAK DI BUMI

Akhir kata, Jangan lah putus asa dengan rahmat Allah, sesungguhnya ketentuan Illahi adalah yang terbaik buatmu....








0 comments:

Catat Ulasan