TAK ADIL LA...

"apohal ni??? diorg dah la prangai cam setan.. tapi bole plak ramai yang sokong diorang" kate manusia A dengan penuh ketidakpuashatian (btol ke ayat ni).
"btol2... aku xpuas ati r tengok diorg..bukan main jahat... tapi ble exam je score.."sampuk orang B plak dengan perasaan yg equivalent dengan manusia A tadi.

2mangkuk ni sebenarnye tak puas ati dengan segerombolan manusia yang selalu ponteng, menganaya orang, jarang solat plak tu, puasa pon slalu ponteng, kuat mencarut plak tu..nyampah aku..!! eh, aku plak yang over.. ok2.. diorang ni bole dikira 'jahat' tapi tiap kali exam dapat 3.5 above.. pastu ramai plak yang cam sokong diorang..
tu pasal la mangkuk due ekoq tu x puas ati..

sebenarnye...
Allah S.W.T sengaja memberi dan memberi nikmat kepada orang2 seperti itu.
Supaya diorang jadi makin jauh dari Allah..
Sehinggalah benar2 jelas akan kejahatan mereka dan Allah S.W.T akan membinasakan mereka.
Ini dipanggil 'istidraj'.
Ia datang beransur-ansur dan luar biasa.

Daripada Nabi sallaLlahu ‘alayhi wa sallam bersabda, “Jika kamu melihat Allah memberi kepada seorang hamba habuan dunia atas maksiat yang dilakukannya dari apa yang disukainya, maka sesungguhnya itulah ISTIDRAJ”.

Lalu Rasulullah sallaLlahu ‘alayhi wa sallam membaca (surah al-An’aam ayat 44):

Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan). [Hadith riwayat Ahmad]

begitulah penerangan pendek mengenai istidraj yang kita patut elakkan..
nak taw lebih mendalam banyak2kan mbace ye adik2.. ceewah..!!
ok.. semoga dijadikan pengajaran..
jangan nak jeles x btempat.. tengok dulu keadaan orang tu mcm mane..
semoga dberkati Allah...

0 comments:

Catat Ulasan