Tiba-tiba terjaga dari tidur...

Saat sedang nyenyak dibuai mimpi di atas tilam yang begitu empuk, bilik yang dingin dan kelam tanpa cahaya, kita terbangun tiba-tiba...Setelah mata terbuka, persekitaran diamati seketika. 'Belum subuh lagi ni", hati bermonolog sendirian. Kemudian tangan mencapai telefon bimbit untuk mengonfemkan pukul berapa time tu.."Oh, baru kul 3 pagi..."

Dalam situasi diatas, apa yg kita akan lakukan??? Di sini kita diberi beberapa pilihan..Tanya iman and buatlah pilihan terbaik..!!!

Pilihan 1

Kebanyakan kita akan menarik selimut semula and sambung tido tuk menyambung episod ke-2 mimpi yang tergantung seketika tadi..Pastu..hati pon turut mengomel, "apsal la aku bangun awal sangat.."Terzahir satu kekelasalan..Kesal sebab bangun awal?? Astaghfirullah..

Pilihan 2

"OH..baru kul 3 pagi...waktu cam ni doa makbul..Ya Allah, ampunkanlah dosaku dan dosa ibu bapaku..Jadikan aku hamba yang mempunyai semangat juang yang tinggi, berjuang untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.." and pastu, sambung tido balik.."ibadah senyap"

pilihan 3

Sebaik menyedari dah kul 3 pagi, segera bangun tuk solat Tahajjud. Sembahlah Allah saat mata-mata lain terpejam rapat, rukuklah saat hati kita masih tenang, sujudlah saat minda masih kosong dari sebarang urusan dunia and berdoalah saat doa didengari oleh Allah...

Terjaga waktu awal pagi adalah satu rahmat yang merupakan kurniaan dari Allah, siapa tahu saat Allah takdirkan kita terjaga time tu, sebenarnya Allah sedang menunggu tuk makbulkan doa kita pada malam tu. So...mulalah dari langkah ke-2, berdoa sebaik terjaga. Berdoalah juga supaya Allah bangkitkan kita pada malam-malam seterusnya sebelum menyambung kembali tidur yang tergendala tadi..itulah cara tuk ucapkan terima kasih kerana terjaga saat sedang tido, bukannya mengomel dengan penuh rasa kekesalan...and alangkah baiknya..jika tahajjud dapat dikerjakan...


Wassalam

0 comments:

Catat Ulasan