Kes Selatan Thai : Baru sekarang 'terpandang'


Peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Tak Bai pada bulan Ramadhan tahun 2004 telah banyak mengubah persepsi masyarakat Malaysia terhadap Selatan Thai. 85 orang telah terbunuh pada hari berkenaan akibat sesak nafas kerana ditindan beramai-ramai di dalam trak askar. Berita tentang Selatan Thai dikaca tv menyedarkan orang ramai bahawa majoriti masyarakat disini beragama Islam. Berita-berita di tv menggambarkan bahawa telah terjadi satu penentangan oleh pihak yang dinamakan sebagai puak pemisah. Namun, berita yang tidak konsisten dari pihak media menyebabkan masyarakat masih tidak memahami apakah yang sebenarnya berlaku di Selatan Thai. Kisah penindasan dan peminggiran penduduk asal di sini iaitu masyarakat Melayu Muslim dari segi hak ekonomi, hak mengamalkan budaya dan bahasa Melayu, hak pendidikan, hak perundangan menurut Syariah dan hak perjawatan dalam kerajaan tidak banyak di ketahui umum. Inilah di antara sebab - sebab berlakunya pemberontakan di wilayah ini .




Selain Tak Bai, peristiwa pengeboman di dalam Masjid Krisik dan beberapa lagi siri pembunuhan beramai-ramai ala operasi ketenteraan konvensional yang jelas bertentangan dengan hak-hak kemanusiaan untuk menewaskan kumpulan pemisah ini telah merosakkan imej tentera di Selatan Thai di kalangan masyarakat dunia. Akibat tekanan daripada negara-negara jiran dan negara-negara lain, strategi yang digunakan oleh pihak keselamatan untuk menangani permasalahan ini telah berubah, tetapi bukan dengan cara yang lebih baik. Aduan tentang penculikan, penderaan dan pembunuhan yang diterima oleh kumpulan-kumpulan hak asasi manusia semakin meningkat. Ternyata, stategi ini berjaya menutup kekejaman pihak tentera daripada diketahui oleh pihak luar. Lebih-lebih lagi, perintah darurat yang dilaksanakan di Selatan Thai tidak membenarkan warganegara asing masuk ke kawasan krisis yang digelar ‘Red Zone’. Di Malaysia, berita tentang kezaliman yang berlaku di Selatan Thai jarang – jarang di dengar sekaligus menggambarkan keadaan di sana seolah—olah semakin aman. Apa yang berlaku sebenarnya, pembunuhan masih berlaku hampir setiap minggu di sini, ia dilakukan dengan penuh terancang dan mengelirukan.




Kes yang terbaru iaitu pembunuhan kejam 11 orang jemaah yang sedang solat Isyak di Masjid Al-Furqan, Narathiwat pada 1 Jun 2009 telah menggemparkan masyarakat dunia. Negara-negara asing kelam-kabut memperkatakan tentang jalan penyelesaian krisis yang sudah berdekad umurnya ini. Seperti selalu, belum pun penyelesaian terbaik diputuskan, berita-berita dari Selatan Thai ini akan semakin lama semakin senyap ditelan waktu. Kes yang terbaru ini adalah rentetan daripada ratusan kisah tragis pembunuhan yang berlaku hampir setiap minggu disini persis apa yang berlaku di Palestin. Kajian kes tentang pembunuhan, penculikan dan penderaan yang dilakukan oleh pihak yang ’tidak ketahui’ telah dapat di kenalpasti . Namun, majoriti penduduk percaya perbuatan ini bukan di lakukan oleh ”kumpulan pengganas” atau ”kumpulan pemisah” seperti yang di war—warkan di dalam media. Tetapi mereka di zalimi dan di tindas oleh pihak yang tidak mahu agama islam dan bangsa melayu terus bertapak di bumi Patani (Selatan Thai).

Allahua'lam.

0 comments:

Catat Ulasan