Cepat!!! Usah bertangguh!




Hari ini hari ke 23 kita berpuasa, ini bermakna ada tinggal lagi 6 hari kita berpuasa,
Ada dua situasi yang kita boleh lihat.

Pertama, berasa diri kurang beramal, sentiasa memikirkan tentang beribadah kepada Allah.

Kedua, berasa diri kurang persiapan untuk raya, sentiasa memikirkan tentang
raya...raya...raya, ape yang kurang.

Bukan tidak boleh membuat persiapan untuk raya, tapi janganlah terlalu melampau dan
keterlaluan sehingga amalan yang telah diamalkan sebelum ini tertinggal.

Sebelum ini, semasa fasa pertama bulan Ramadhan, setiap waktu baca al-Quran,
tak tinggal Solat tarawih, bangun qiam. Tapi dek kesibukan untuk persiapan hari raya,
dah tak bangun qiam, dah tertinggal solat tarawih. HUrm, ape nak jadi??

Betul ade seorang ustaz cakap dlm forum beliau yg bertajuk 'Salam Rindu Ramadhan'
beliau membuat satu analogi yg cukup mudah utk kita fikirkan, analogi permainan bola sepak.
Masa permulaan pemilihan pemain bola sepak iaitu peringkat saringan ramai yang menyertai,
Selepas itu, peringkat perlawanan pusingan pertama, semakin kurang sebab ramai yang
tidak mampu, tak laratlah serta macam-macam lagi alasan dan akhir sekali peringkat perlawanan final, hanya yang betul-betul nak main bola sepak, yang memberikan sepenuh komitmen, yang tak mudah merasa jemu dan putus asa sahaja yang mampu bertahan keperingkat akhir ini.

Bagitu juga dengan flow yang biasa kita dapat lihat dalam bulan ramadhan ini,
Masa mula-mula pada hari 10 yg pertama ramadhan jemaah yang solat tarawih di masjid
mahupun surau penuh. Kemudian, seterusnya semakin berkurang. Kenapa??? Ada yang dah 'syahid' awal dah!! memberi alasan, penatlah, malaslah. Sebab apa berkata sedemikian? sebab orang yang berkata begitu masih tidak dapat merasai kemanisan dan keindahan Ramadhan, jadi sesiapa yang merasai sedemikian, maka carilah hati anda dengan solat malam, bangunlah untuk qiam.

Wahai orang yang berselimut!. Bangunlah sembahyang Tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat), Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu, Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah Al-Quran dengan perlahan-lahan. Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat. Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu lebih berkesan. Sesungguhnya kamu pada siang hari mempunyai urusan yang panjang (banyak) Sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadahlah kepada-Nya dengan penuh ketekunan. (Dia-lah) Tuhan masyrik dan magrib, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, maka ambillah Dia sebagai pelindung. Dan bersabarlah terhadap apa yang mereka ucapkan dan jauhilah mereka dengan cara yang baik. (Al-Muzzammil 1-10)

Baiklah, sambung semula dengan analogi tadi, pada peringkat final perlawanan hanya yang tidak merasa jemu, yang tidak berputus asa sahaja yang mampu bertahan, samalah juga manusia pada akhir-akhir ramadhan, jemaah yang solat terawih semakin berkurang, kenapa??? berbaliklah semula dengan hati kita, muhasabahlah diri semula. Betulkan niat kita,

Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. (hadis pertama)

Marilah sahabat semua, mengingati diri ini juga, jangan membiarkan diri leka dengan persiapan raya sehingga mengorbankan amalan-amalan ibadah kita. Malam sepuluh terakhir, pada siang hari kerjakanlahkeperluan dirimu, pada malam hari jgnlah lagi sibukkan diri dengan duniawi, luangkanlah masa dengan Allah.

W'alam
Asif segala kesilapan n kekurangan, sudi-sudikanlah memberi komen.

0 comments:

Catat Ulasan